вівторок, 28 липня 2015 р.

Що з інформатикою в Україні?

Питання щодо статусу інформатики в Україні мене турбувало вже кілька років. Можливо далі буде дещо емоційно і десь упереджено, але наболіло.

Інформатика у системі наук

Існує поділ наук на пиродничі, гуманітарні, математичні, технічні (див. https://uk.wikipedia.org/wiki/Наука), або на природознавчі, суспільні, технічні науки, науки про людину, управлінські науки, логіко-математичні науки (Сурмін Ю. П. Майстерня вченого: Підручник для науковця. – К.: Навчально-методичний центр «Консорціум з удосконалення менеджмент-освіти в Україні», 2006. – 302 с. С. 21-22).

До яких наук відноситься інформатика – (якщо простіше) наука про роботу з інформацією (див. https://uk.wikipedia.org/wiki/Інформатика).  Відносили до математичних, часто ставлячи знак «приблизно дорівнює» між математикою й інформатикою. Часто вчителя математики ставали вчителями інформатики. Відносили інформатику до технічних наук. Адже комп’ютер – це технічний пристрій, отже інформатика, яка дорівнює - комп’ютерна наука, це технічна дисципліна. Тому кандидати і доктори технічних наук (не важливо яких спеціальностей) мали переважне право читати інформатичні дисципліни.

Можна віднести інформатику до логіко-математичних наук (за класифікацією Сурміна Ю. П.), які орієнтовані на дослідження законів мислення, форма­лізацію, виявлення кількісних характеристик сущого. Проте де ж тоді її технічна складова та об'єкт вивчення – інформація.
Отже, на мою думку, інформатика не вписується у існуючі класифікації.


Тепер знову повертаємося до означення інформатики як науки. Об'єктом її вивчення є інформація, інформаційні процеси. Ні формули (як в математиці), ні логіка (бо вона лише знаряддя), ні комп’ютер (бо він лише  засіб обробки інформації).

Трохи відступу щодо ролі комп’ютера у інформатиці.

Коли молодша донька почала навчатися у молодшій школі, саме ввели вивчення інформатики у 2-му класі. Учителі молодших класів зашуміла: як маленьких діток саджати за комп’ютери. Це ж зір псується, психіка і т.д., всі страшилки сучасних ЗМІ. На що я часто усім кажу:
Інформатика - це не "тире комп’ютери". Інформатика – обробка, зберігання, поширення і т.д. інформації, робота з інформацією. На уроках мають розвивати логіку, відповідний тип мислення, навчати як працювати з інформацією і засобами її обробки і т.д. Цьому дітей треба вчити, а сидіти за комп’ютером (і це багато хто з нас знає, а тим більше вчителі інформатики) їм потрібно не більше 15 хвилин.

Отже, інформатика ≠ комп’ютер. Я думаю, це багатьом відомо, але, можливо, не так очевидно.

Можна віднести інформатику до точних наук. Проте, у чому точність? У розумінні інформації? Ні. У точності моделей, алгоритмів? Ні. Так чому вона може відноситися до точних наук?

Доречно інформатику виокремити загалом в окрему групу – інформатичні, інформологічні науки. Назвіть як хочете, але зовсім не математичні, не технічні, не точні, не логічні. А все разом.

Проте інформатики як науки в Україні взагалі не існує. Звідки такий висновок?

Подивимось: які ЗНО складають учні. Є серед них інформатика? Ні.

Які ЗНО вимагаються від абітурієнтів, які вступають на інформатичні спеціальності (не буду уточнювати які самі)? 
  • українська мова, 
  • математика,
  • іноземна мови або фізика, або історія. 
Гуманітарні та математичні…

Які з цих ЗНО перевіряють ті компетенції, що допоможуть студентам стати ІТ-професіоналами? Які з них доводять їх алгоритмічне мислення, хоча б зародки STEM (science, technology, engineering, mathematic) або MINT (mathematics, information sciences, natural sciences, technology) навичок (див. https://en.wikipedia.org/wiki/STEM_fields)? Лише математика, яка допомагає у формуванні алгоритмічного мислення та логіки. А інші навички?

Тепер подивимося старий і новий перелік спеціальностей (http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/839-2007-%D0%BF, http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1719-2006-%D0%BF, http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/787-2010-%D0%BF  та http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/266-2015-%D0%BF).

У переліку за освітньо-кваліфікаційним рівнем молодшого спеціаліста  (http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/839-2007-%D0%BF) галузь знань «Інформатика та обчислювальна техніка» входить до Інженерії; у списку за освітньо-кваліфікаційним рівнем бакалавра (http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1719-2006-%D0%BF) та за освітньо-кваліфікаційними рівнями спеціаліста і магістра (http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/787-2010-%D0%BF), крім цього, з’являється Інформатика із зірочкою  у галузі знань «Системні науки та кібернетика» і ще кілька спеціальностей типу (геоінформатика, прикладна інформатика, соціальна інформатика тощо).

У новому переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти, такої галузі чи спеціальності Інформатика (хоча б у складі Інженерії чи Освіти), як Фізика, Хімія, немає Є галузь «Інформаційні технології», всього лише на всього. Що перекреслює взагалі існування Інформатики як науки.

А тим часом у школах інформатику починають вивчати з 2-го класу. Для чого потрібні кваліфіковані педагоги, а не спеціалісти з комп’ютерної інженерії, системного аналізу, кібербезпеки чи комп’ютерних наук та інформаційних технологій. Потрібні люди, які будуть вивчати інформатику як науку, а не лише як діяльність, що застосовується до комп’ютера.

У новому переліку інформатику зменшили до рівня інформаційних технологій. Лунають слова, що роботодавцям все одно, яка спеціальність (системні науки, компютерна інженерія) головне, щоб програміст був нормальний. Про те, що програміст – це не одна з цілого переліку ІТ-спеціальностей, ніхто з роботодавців не знає?

Отже, інформатика  в Україні взагалі зникає як наука…

Залишається сподіватися, що Інформатику, як науку можна буде вивчати у рамках спеціальності Середні освіта: Інформатика. Адже Інформаційні технології - це не наука, не галузь знань, а лише частина Інформатики.

Нині я не можу знайти відповіді на питання: як ми допустили таку дискримінацію науки Інформатики, яка подібна до гонінь на генетику чи кібернетику у минулому столітті. Чому важливість її ролі не відображена у ЗНО та Переліку спеціальностей? Чому не пролобійована Інформатика у нашій країні як наука, яка наразі є однією з головних у суспільстві?

Що в школі?

Я вітала впровадження інформатики з 2-го класу. Противники цього говорили, що не можна за комп’ютери саджати дітей так рано. Але вони все одно користуються комп’ютерною технікою  з дошкільного віку. Такі реалії. І якщо це «безобразие» не можна зупинити, то його треба очолити, і прищепити правильні навички роботи з інформацією і засобами її обробки.
Отже, я вітала це нововведення, сприймаючи як важливий крок до розвитку Інформатики в Україні. Я боялася лише, що навчати дітей все ж таки будуть не так, як я собі уявляла. Так і сталося.

Я відкрила зошит і підручник з інформатики і побачила, що навчають як і раніше «Майкрософтознавству», «Віндовсзнавству», «Кнопкопицанню», за що і критикували систему навчання інформатики в школі. Діти, які сидять за планшетами (найчастіше на ОС Андроід, що є відгалуженням від Лінукс), мають вивчати Windows XP, яка навіть не підтримується компанією виробником.

Я не кажу, що все дуже погано у школах. Зараз є курс «Медіатехнології», збираються впровадити програмування. Але де інформатика, повторюсь, як наука про інформацію? Яка вже за роки свого існування має стати у нашій країні поряд з іншими традиційними науками.

Єпілог
Не пам’ятаю скільки років тому була конференція, на якій основним питанням було: як навчати інформатиці? Посиділи, погомоніли, вчителі висловили своє бачення, викладачі своє, академіки своє, а «воз и ныне там». Звісно недофінансування, також призвід до того, що не те що школи, ВНЗ не можуть купити ліцензійне ПЗ, обладнання для навчання робототехніці, комп’ютерним мережам, 3D-програмуванню і друку, керування безпілотниками і т.д. Проте суть не у відмовках (було б бажання, а варіанти знайти можна), а суть у загальному баченні значущості Інформатики як науки, прагненні  її довести, пролобіювати. Але щось нам заважає… Що?

2 коментарі:

  1. Повністю згідний з автором! Знову пасемо задніх. Невже не можнв достукатися до розумних очільників у МОН? Чи їх там не залишилося? А ще моємо нове профільне міністерство! Для чого?

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую, за те, що розділяєте мою думку. Коли писала, сумнівалася, що знайдуться люди, що її розділяють. Теж думаю як достукатися можна було б до розумних очільників у МОН. Можливо, такі думки треба висловлювати і поширювати у мережі.

      Видалити