Питання щодо
статусу інформатики в Україні мене турбувало вже кілька років. Можливо далі
буде дещо емоційно і десь упереджено, але наболіло.
Інформатика у системі наук
Існує поділ наук
на пиродничі, гуманітарні, математичні, технічні (див. https://uk.wikipedia.org/wiki/Наука),
або на природознавчі, суспільні, технічні науки, науки про людину, управлінські
науки, логіко-математичні науки (Сурмін
Ю. П. Майстерня вченого: Підручник для науковця. – К.: Навчально-методичний
центр «Консорціум з удосконалення менеджмент-освіти в Україні», 2006. – 302 с.
С. 21-22).
До яких наук відноситься
інформатика – (якщо простіше) наука про роботу з інформацією (див.
https://uk.wikipedia.org/wiki/Інформатика). Відносили до математичних, часто ставлячи знак
«приблизно дорівнює» між математикою й інформатикою. Часто вчителя математики ставали
вчителями інформатики. Відносили інформатику до технічних наук. Адже комп’ютер –
це технічний пристрій, отже інформатика, яка дорівнює - комп’ютерна наука, це
технічна дисципліна. Тому кандидати і доктори технічних наук (не важливо яких
спеціальностей) мали переважне право читати інформатичні дисципліни.
Можна віднести
інформатику до логіко-математичних наук (за класифікацією Сурміна Ю. П.), які орієнтовані
на дослідження законів мислення, формалізацію, виявлення кількісних
характеристик сущого. Проте де ж
тоді її технічна складова та об'єкт вивчення – інформація.
Отже, на мою
думку, інформатика не вписується у існуючі класифікації.
Тепер знову
повертаємося до означення інформатики як науки. Об'єктом її вивчення є
інформація, інформаційні процеси. Ні формули (як в математиці), ні логіка (бо вона лише знаряддя), ні
комп’ютер (бо він лише засіб обробки
інформації).
Трохи відступу
щодо ролі комп’ютера у інформатиці.
Коли молодша
донька почала навчатися у молодшій школі, саме ввели вивчення інформатики у
2-му класі. Учителі молодших класів зашуміла: як маленьких діток саджати за комп’ютери.
Це ж зір псується, психіка і т.д., всі страшилки сучасних ЗМІ. На що я часто
усім кажу:
Інформатика - це не "тире комп’ютери". Інформатика – обробка, зберігання, поширення і т.д.
інформації, робота з інформацією. На уроках мають розвивати логіку, відповідний
тип мислення, навчати як працювати з інформацією і засобами її обробки і т.д. Цьому
дітей треба вчити, а сидіти за комп’ютером (і це багато хто з нас знає, а тим
більше вчителі інформатики) їм потрібно не більше 15 хвилин.
Отже, інформатика
≠ комп’ютер. Я думаю, це багатьом відомо, але, можливо, не так очевидно.
Можна віднести інформатику до точних наук. Проте, у чому точність? У розумінні
інформації? Ні. У точності моделей, алгоритмів? Ні. Так чому вона може відноситися до точних наук?
Доречно
інформатику виокремити загалом в окрему групу – інформатичні, інформологічні
науки. Назвіть як хочете, але зовсім не математичні, не технічні, не точні, не
логічні. А все разом.
Проте інформатики
як науки в Україні взагалі не існує. Звідки такий висновок?
Подивимось: які
ЗНО складають учні. Є серед них інформатика? Ні.
Які ЗНО
вимагаються від абітурієнтів, які вступають на інформатичні спеціальності (не
буду уточнювати які самі)?
- українська мова,
- математика,
- іноземна мови або фізика, або історія.
Які з цих ЗНО перевіряють ті
компетенції, що допоможуть студентам стати ІТ-професіоналами? Які з них
доводять їх алгоритмічне мислення, хоча б зародки STEM (science,
technology, engineering, mathematic) або MINT (mathematics, information sciences, natural sciences, technology)
навичок (див. https://en.wikipedia.org/wiki/STEM_fields)? Лише математика, яка
допомагає у формуванні алгоритмічного мислення та логіки. А інші навички?
Тепер подивимося
старий і новий перелік спеціальностей (http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/839-2007-%D0%BF,
http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1719-2006-%D0%BF, http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/787-2010-%D0%BF
та http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/266-2015-%D0%BF).
У переліку за
освітньо-кваліфікаційним рівнем молодшого спеціаліста (http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/839-2007-%D0%BF) галузь знань «Інформатика та обчислювальна техніка» входить до Інженерії; у списку
за освітньо-кваліфікаційним рівнем бакалавра (http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1719-2006-%D0%BF)
та за освітньо-кваліфікаційними рівнями спеціаліста і магістра (http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/787-2010-%D0%BF),
крім цього, з’являється Інформатика із зірочкою у галузі знань «Системні науки та кібернетика»
і ще кілька спеціальностей типу (геоінформатика, прикладна інформатика, соціальна
інформатика тощо).
У новому переліку галузей знань і
спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти, такої галузі
чи спеціальності Інформатика (хоча б у складі Інженерії чи Освіти), як Фізика,
Хімія, немає Є галузь «Інформаційні технології», всього лише на всього. Що
перекреслює взагалі існування Інформатики як науки.
А тим часом у школах інформатику починають вивчати з 2-го класу. Для чого
потрібні кваліфіковані педагоги, а не спеціалісти з комп’ютерної інженерії,
системного аналізу, кібербезпеки чи комп’ютерних наук та інформаційних технологій. Потрібні люди, які будуть вивчати інформатику як науку, а не лише
як діяльність, що застосовується до комп’ютера.
У новому переліку
інформатику зменшили до рівня інформаційних технологій. Лунають слова, що
роботодавцям все одно, яка спеціальність (системні науки, компютерна інженерія)
головне, щоб програміст був нормальний. Про те, що програміст – це не одна з
цілого переліку ІТ-спеціальностей, ніхто з роботодавців не знає?
Отже, інформатика в Україні взагалі зникає як наука…
Залишається
сподіватися, що Інформатику, як науку можна буде вивчати у рамках спеціальності
Середні освіта: Інформатика. Адже Інформаційні технології - це не наука, не галузь знань, а лише частина Інформатики.
Нині я не можу знайти
відповіді на питання: як ми допустили таку дискримінацію науки Інформатики, яка
подібна до гонінь на генетику чи кібернетику у минулому столітті. Чому важливість
її ролі не відображена у ЗНО та Переліку спеціальностей? Чому не пролобійована
Інформатика у нашій країні як наука, яка наразі є однією з головних у
суспільстві?
Що в школі?
Я вітала
впровадження інформатики з 2-го класу. Противники цього говорили, що не можна
за комп’ютери саджати дітей так рано. Але вони все одно користуються комп’ютерною
технікою з дошкільного віку. Такі
реалії. І якщо це «безобразие» не можна зупинити, то його треба очолити, і прищепити
правильні навички роботи з інформацією і засобами її обробки.
Отже, я вітала це
нововведення, сприймаючи як важливий крок до розвитку Інформатики в Україні. Я
боялася лише, що навчати дітей все ж таки будуть не так, як я собі уявляла. Так
і сталося.
Я відкрила зошит
і підручник з інформатики і побачила, що навчають як і раніше «Майкрософтознавству»,
«Віндовсзнавству», «Кнопкопицанню», за що і критикували систему навчання
інформатики в школі. Діти, які сидять за планшетами (найчастіше на ОС Андроід,
що є відгалуженням від Лінукс), мають вивчати Windows XP, яка навіть не підтримується компанією
виробником.
Я не кажу, що все
дуже погано у школах. Зараз є курс «Медіатехнології», збираються впровадити
програмування. Але де інформатика, повторюсь, як наука про інформацію? Яка вже
за роки свого існування має стати у нашій країні поряд з іншими традиційними
науками.
Єпілог
Не пам’ятаю
скільки років тому була конференція, на якій основним питанням було: як навчати
інформатиці? Посиділи, погомоніли, вчителі висловили своє бачення, викладачі
своє, академіки своє, а «воз и ныне там». Звісно недофінансування, також призвід до того, що не те що школи, ВНЗ не
можуть купити ліцензійне ПЗ, обладнання для навчання робототехніці, комп’ютерним
мережам, 3D-програмуванню і друку, керування
безпілотниками і т.д. Проте суть не у відмовках (було б бажання, а варіанти знайти
можна), а суть у загальному баченні значущості Інформатики як науки, прагненні її довести, пролобіювати. Але щось нам заважає…
Що?
Повністю згідний з автором! Знову пасемо задніх. Невже не можнв достукатися до розумних очільників у МОН? Чи їх там не залишилося? А ще моємо нове профільне міністерство! Для чого?
ВідповістиВидалитиДякую, за те, що розділяєте мою думку. Коли писала, сумнівалася, що знайдуться люди, що її розділяють. Теж думаю як достукатися можна було б до розумних очільників у МОН. Можливо, такі думки треба висловлювати і поширювати у мережі.
Видалити